.

Selasa, 11 Juni 2013

Hemoglobin



 Hemoglobin



Hemoglobin (Hb) merupakan kompleks protein pigmen yang mengandung zat besi. hemoglobin mengatur pertukaran oksien dengan karbon dioksida  didalam jaringan-jaringan tubuh mengambil oksigen dari paru-paru dan dibawa keseluruhan jaringan tubuh sebagai bahan bakar. Hemoglobin juga memainkan peran penting dalam mempertahankan bentuk sel darah merah. struktur hemoglobin abnormal bisa mengganggu bentuk sel darah merah dan menghambat fungsi dan mengalir melalui pembuluh darah.



Hemoglobin biasanya diukur sebagai bagian dari jumlah darah lengkap (CBC) dari sampel darah.


Struktur Hemoglobin
Molekul hemoglobin manusia terbina daripada empat subunit protein berbentuk globul (iaitu hampir berbentuk sfera). Oleh sebab satu subunit dapat membawa satu molekul oksigen, maka secara efektifnya setiap molekul hemoglobin dapat membawa empat molekul oksigen. Setiap subunit pula terdiri daripada satu rantai polipeptida yang mengikat kuat sebuah molekul lain, dipanggil heme.
Struktur heme adalah lebih kurang sama dengan klorofil. Ia terdiri daripada satu molekul bukan protein berbentuk cincin yang dinamai porphyrin, dan satu atom besi (Fe) yang terletak di tengah-tengah molekul porphyrin tadi. Di sinilah oksigen akan diikat semasa darah melalui peparu.
Terdapat dua keadaan pengoksidaan atom Fe iaitu +2 dan +3 (ion Fe2+ dan Fe3+ masing-masing). Hemoglobin dalam keadan normal membawa ion Fe2+, tetapi adakalanya ion ini dioksidakan kepada Fe3+. Hemoglobin yang membawa ion Fe3+ dipanggil methemoglobin. Methemoglobin tidak mampu mengikat oksigen, jadi ion Fe3+ ini perlu diturunkan kepada Fe2+. Proses ini memerlukan NADH, iaitu sebuah koenzim pembawa hidrogen, dan dimangkin oleh enzim NADH cytochrome b5 reductase
Terdapat beberapa jenis hemoglobin. Dalam darah manusia dewasa, hemoglobin yang paling banyak ialah hemoglobin A (HbA), yang terdiri daripada dua subunit α dan dua subunit β. Konfigurasi ini dinamai α2β2. Setiap subunit terdiri daripada 141 dan 146 molekul asid amino masing-masing.
Oksihemoglobin terbentuk apabila molekul oksigen diikat kepada hemoglobin. Proses ini berlaku di kapilari darah di dalam peparu. Oksihemogloin berwarna merah terang. Setelah oksigen digunakan oleh tubuh, hemoglobin dipanggil deoksihemoglobin. Ia berwarna merah gelap.

Nilai Hemoglobin Normal menurut Dacie
  • dewasa laki-laki : 13,5 – 18,0 gr%
  • dewasa wanita : 11,5 – 16,5 gr%
  • bayi (< 3bln) : 13,6 – 19,6 gr%
  • umur 1 tahun : 11,0 – 13,0 gr%
  • umur 12 tahun :11,5 – 14,8 gr%


Sumber
-->
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemoglobin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.